fredag 1 april 2016

Att vara verklighetsfrånvända så som IRM

IRM (Inte rasist, men) är en grupp som vill motarbeta SD och har både hemsida, facebook och twitter för att sprida sitt budskap, i det ser jag inga problem mer än att ibland blir det lite fel, näää, rätt ska vara rätt, det blir väldigt ofta fel i deras budskap.

Jag kan sitta på läktaren och titta på när dessa strider mot varandra, men ibland vill jag ställa frågor, det får man inte göra till IRM om det är obekväma frågor, men dubbelmoralen lyser igenom i deras svar, även en del svar tyder på att svampintaget har varit större än normalt.
I det här fallet så hade Avpixlat skrivit om vad skulle och hända om sharia kom till som lagar i Sverige.
 
Då har IRM en podd (radiosändning på nätet), där man vill förödmjuka både personer och iden, med både skratt och hån, jag själv funderade på hur dom menade, för det finns redan idag många som vill ha sharialagar som ska vara grunden för rättssystemet, inte minst grupperingen Salafister som är en extremistgrupp under Islam, samma grund som ISIS har. (ni kan läsa om det i förra inlägget av mig)



Så min fråga blev enkel men tydlig till IRM
"Så om jag tolkar IRM rätt så är ni för salafism i Sverige ?"

Men svaren jag får är absolut inte vad jag förväntat mig av så kallade bildade människor.
-"Nej, satanism är det som gäller nu Kjell."
-"Kjell - slå upp ordet "religionsfrihet". Finns det fler religiösa grupper vill du jaga?"
-"De får ha sin åsikt, vi behöver inte hålla med, och de kommer sannerligen inte ta över landet."
Och så vidare.....

Det kom några svar som jag tyckte kunde klassas som "bra" svar
-"Visst är det ett problem men samtidigt är det deras fulla rätt att tycka så"

Sammantaget av vad jag kunde utläsa av det hela är att dom svarande till största del är verklighetsfrånvända, om det beror på att det ska vara en hatisk ton mot SD, Avpixlat med flera oavsett om det skulle kunna finnas någon som helst sanning i det.

Jag tog upp exempel på en sekt som majoriteten i Sverige inte ville ha kvar och det var Knutby-sekten, men även den typen av sekt är ingen man skulle ifrågasätta... jag tycker att det ter sig konstigt att man kan försvara mord och idéer som bygger på just sådana tankar, verkligen besynnerligt anser jag.

Det är även väldigt tyst ifrån IRM och dess likasinnade på EXPO, gällande mordhotet GD:s chefredaktör, det är ju en man som förespråkar sharia genom sin tro på salafism.
Så nu vet dom inte vilka som ska ligga bakom hotet, därför är de knäpptysta gällande just det.

Så kan det gå om man blir för hatiskt mot demokratin, jag tycker själv inte om allt SD säger sig ligga bakom, men även dom har vissa bitar man bör lyssna på, det fungerar inte att bara vända ryggen till så fort det kommer ett problem som inte passar in i tankesättet, man kan ju snava på sig själv då.

 Kjell Böhlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar